Top

Alles over zweepslag

Wat is een zweepslag?

Bij een zweepslag ontstaat een een scheur of microscheur in het weefsel van de spier. Meest voorkomend is een zweepslag in de (binnenste) kuitspier maar ook de hamstringspier komt regelmatig voor. Tijdens de sportbeoefening komt een zweepslag het meest voor, ca. 80%. Men voelt een plotselinge pijn in de kuit of bovenbeen (hamstring). Verder sporten is dan ook niet meer mogelijk.

Oorzaken zweepslag

Er zijn verschillende oorzaken voor een zweepslag. Dit kunnen zijn:
  • koude en vochtige weersomstandigheden
  • onvoldoende en éénzijdige training
  • harde ondergrond
  • slecht schoeisel
  • ongecoördineerde en explosieve beweging
  • onvoldoende of geen warming-up
  • vermoeidheid
  • korte spieren
  • verstoring in de spierbalans
  • vitamine- en mineralengebrek

Wat te doen bij een zweepslag?

Op het moment dat u een zweepslag krijgt kunt u het beste het been omhoog neerleggen en proberen te koelen. Eventueel een drukverband er omheen. Dit om de opkomende zwelling zoveel mogelijk tegen te gaan. Masseren mag niet!
Voor het herstel en het verspoedigen van het herstel is het belangrijk dat het kapotte weefsel tegen elkaar aangedrukt word. Een hakverhoging is ook noodzakelijk zodat er minder trek op de kuitspier staat. Met krukken kunt u dan voorzichtig proberen te lopen. Tijdens het lopen mag de kuit geen pijn doen.
Na een week kunt u de hakverhoging halveren en het drukverband vernieuwen.
In de periode vanaf tot 2 weken na het ontstaan van de zweepslag moet u geen rekoefeningen doen. Rust is noodzakelijk zodat de spieren zich kunnen hechten en er zo min mogelijk littekenweefsel ontstaat.

Herstel

Na ca. 2 weken kunt u voorzichtig beginnen met rekoefeningen van de gebleseerde spier. Een lichte rekpijn mag gevoeld worden maar luister goed naar uw lichaam en de signalen van uw lichaam. Niet te ver doorbewegen is belangrijk zodat het herstelde weefsel niet opnieuw beschadigd.
In het algemeen genomen kan met 4 - 6 weken voorzcihtig begonnen worden met sporten. Dit verschilt erg per persoon en kan ook 12 - 16 weken duren.
Wees voorzichtig als er nog steeds pijn gevoeld word of er sprake is van ochtendstijfheid in de kuit. Massage kan gebruikt worden om het herstel te bevorderen.

Voordelen van Sport Compressiekousen om sneller te herstellen!

  • Sport Compressiekousen werken als een drukverband. Het weefsel wordt tegen elkaar aangedrukt waardoor minder littekenweefsel ontstaat.
  • De kousen geven ook extra steun aan de kuit en zit ook comfortabel.
  • Verder kan de kuit minder bewegen doordat deze opgesloten zit in de kous. Dit geeft meer stabiliteit.
  • De afvalstoffen en zuurstofarm bloed worden beter en sneller afgevoerd alsmede vocht.
  • De Sport Compressiekousen kunnen zowel tijdens het herstellen gedragen worden maar ook preventief.
Direct Sport Compressiekousen bestellen!